Skip to main content

Kebaikan ginseng untuk rambut

 Ginseng bukan sahaja baik untuk kesihatan badan. Rambut juga boleh memberi manfaat!



Ginseng dan banyak kebaikannya telah diketahui sejak sekian lama. Anda tidak hanya boleh merawat banyak penyakit, tetapi juga banyak manfaat ginseng untuk rambut dan kulit anda.

Sepintas lalu, ginseng (panax) adalah spesies tumbuhan yang tumbuh di hemisfera utara. Seperti Korea, Siberia, Manchuria, dan Amerika Syarikat. Tetapi di antara semua itu, ginseng Korea adalah yang paling terkenal dan di seluruh dunia.

Ginseng Korea terkenal dengan kualitinya. Orang Korea menyebut ginseng sebagai insam . Kerana banyak manfaat kesihatan ginseng, orang Korea percaya bahawa ginseng adalah ubat penyembuhan yang diberikan oleh para dewa.

Tumbuhan tradisional ini terkenal sebagai ubat untuk meningkatkan stamina dan daya tahan. Ginseng Korea juga dapat merawat pelbagai penyakit. Bermula dari Alzheimer, menurunkan kadar kolesterol jahat, meningkatkan fungsi mental, paru-paru, selesema, sklerosis berganda , melegakan gejala 
menopaus, mengatasi ejakulasi dini, hingga disfungsi ereksi.

Sementara itu, ginseng yang berasal dari Amerika (panax quinquefolius) mempunyai fungsi yang tidak jauh berbeza, yaitu dapat mengubati anemia, demam, barah, sakit sendi, diabetes, bahkan HIV / AIDS. Hebat!

Manfaat ginseng untuk rambut tidak kurang hebatnya, anda tahu. Ginseng mengandungi ginsenosides dan gintonin yang tinggi antioksidan, jadi bagus untuk menyuburkan akar rambut anda.

Ingin mengetahui lebih banyak perincian mengenai kelebihan ginseng untuk rambut? Tonton artikel ini sehingga selesai!

1. Menguatkan dan Mengatasi Rambut Gugur.
Inilah kelebihan ginseng untuk rambut yang paling terkenal. Ginseng mengandungi unsur bioaktif ginsenosides, yang berkesan untuk meningkatkan percambahan papillal kulit dan merangsang pertumbuhan rambut. Sekiranya digunakan secara berkala, keguguran rambut dijamin dapat dikurangkan secara perlahan. Rambut anda akan kelihatan tebal dan berkilat!

2. Menguatkan Akar Rambut.
Selaras dengan fungsinya untuk mengurangkan keguguran rambut, semua nutrien baik yang terdapat dalam ginseng berguna untuk menguatkan akar rambut. Bagi anda yang ingin menguatkan akar rambut, anda boleh mencuba mencuci dengan syampu dan perapi yang mengandungi ginseng.


Salah satu serum rambut kegemaran kami ialah Fenomena. Kandungan ginseng di dalamnya berguna untuk menguatkan akar dan melicinkan rambut anda!

3. Mengurangkan Kelemumur.
Ginseng mengandungi saponin yang merupakan sebatian anti-bakteria, yang berkesan membersihkan kulit kepala dan menghilangkan kelemumur. Merawat rambut anda dengan ginseng secara berkala dapat menjaga folikel rambut anda bersih, menjadikannya bebas dari kelemumur! Tidak lebih rendah diri apabila memakai pakaian hitam!

4. Mencegah penampilan uban.
Rambut kelabu adalah tanda penuaan. Tetapi pada sebilangan orang, uban muncul sejak remaja kerana diwarisi secara genetik. Ia juga boleh dicetuskan oleh faktor lain seperti produk yang salah atau perubahan hormon.

Sekiranya anda adalah salah seorang yang beruban, anda boleh mencuba menambahkan ginseng sebagai rutin penjagaan rambut harian anda . Kandungan penting dalam ginseng dapat menangkal radikal bebas, sehingga mencegah munculnya uban!

5. Sihat dan Menyuburkan Kulit Kepala.
Akhir sekali, ginseng juga berguna untuk meningkatkan peredaran darah di kulit kepala , supaya pengedaran oksigen lancar. Sekiranya kulit kepala sihat, rambut gugur dan kelemumur secara automatik akan berkurang secara semula jadi. Berminat untuk mencuba rambut anda dengan ginseng?

Terdapat banyak cara untuk merawat rambut menggunakan ginseng. Salah satu yang paling mudah adalah mencucinya menggunakan syampu dan perapi yang mengandungi ginseng.

Tetapi untuk mendapatkan hasil yang maksimum, anda memerlukan penjagaan tambahan dengan kerap menggunakan tonik rambut atau topeng tanda yang terbuat dari ginseng.

Cara Membuat dan Menggunakan Topeng Ginseng Anda Sendiri di Rumah:
1. Sediakan dua tangkai ginseng segar, kemudian parut hingga halus.
2. Campurkan sedikit air dan kacau sehingga tekstur pekat.
3. Sapukan terus ke kulit kepala dan biarkan seketika. Kandungan nutrien di dalamnya akan menembusi kulit kepala.
4. Bilas dengan baik. Lakukan sekurang-kurangnya dua kali seminggu untuk hasil maksimum.
 
Jadi, itulah kelebihan ginseng untuk rambut yang perlu anda ketahui. Ia tidak sukar sama sekali, hanya memerlukan konsistensi. Semoga berjaya!

oohh sebelum tu,
Pernah dengar Fenomena?

Kalau belum, ni nak cerita sikit. Fenomena ni adalah sejenis serum rambut yang boleh memulihkan semula kulit kepala korang tau. ianya datang dengan 50ml and mudah untuk di bawa ke mana-mana. cara penggunaanya pulak anda hanya perlu untuk spray pada bahagian yang bermasalah sahaja. Tiada kesan sampingan pun sebabnya, goji berry ni adalah 1 of magical ingredients yang ada dalam fenomena ni tau! 

Macam mana nak beli? guys, diorang dah ada website diorang sendiri tau. Korang boleh just click di link ni Fenomena.Asia and kami akan bawak terus korang kenal apa itu Fenomena.

Comments

Popular posts from this blog

CARA MENGGUNAKAN DERMA ROLLER UNTUK RAMBUT

Sebelum kita mengetahui cara menggunakan dermaroller untuk rambut. Saya ingin bertanya terlebih dahulu jika anda tahu apa itu dermaroller? yesssssss dermaroller adalah alat yang biasa digunakan untuk merawat kulit dan biasanya digunakan untuk kulit wajah yang terkena bintik hitam, lubang atau  tanda poket. Tetapi kali ini kami tidak membicangkan tentang dermaroller untuk memperbaiki kulit wajah tetapi untuk memperbaiki dan membantu mengatasi masalah keobtakan anda dengan alat ini. Dermaroller sendiri adalah alat gulung yang dilengkapidengan jarum kecil di sepanjang gulungan yang dapat dijalankan di kepala botak anda dan jarum kecil ini sedikit sebanyak akan mencederakan kulit kepala yang akan merangsangkan dan meregenerasikan kulit kepala.                                                               Selain itu, penggunaan dermaroller juga dapat membersihkan dan mensterilkan kepala kita dari kekorotan kepala seperti habuk dan kelemumur dan akan mebuka porir-pori kepala botak sehingga n

5 Punca Buat Rambut Berbuah

Rambut Berbuah. Rambut berbuah sering dikaitkan dengan wanita yang bertudung. Apakah yang dimaksudkan dengan rambut berbuah. Rambut berbuah adalah suatu keadaan di mana hujung rambut terdapat benda asing yang berwarna putih ataupun hitam yang melekat serta sukar untuk ditanggalkan.Kebanyakan rambut berbuah yang berlaku ini adalah disebabkan oleh bakteria yang tumbuh dan melekat pada rambut. Tentunya anda akan berasa geli disebabkan terdapatnya bakteria yang tumbuh serta melekat pada rambut anda. Oleh itu anda perlulah menjaga rambut dengan sebaiknya. Tidak bermakna jika rambut yang berselindung di sebalik tudung, tidak perlu diberikan penjagaan yang khusus. Wanita yang bertudung juga perlu menjaga rambut supaya sentiasa sihat dan menawan. Faktor Masalah Rambut Berbuah adalah :- - Kurang tidur - Tidak mengeringkan rambut dengan betul - Pengambilan makanan yang kurang nutrisi - Penggunaan produk rambut yang berlebihan - menggunakan haba yang terlalu panas pada rambut Apa Yang Perlu Anda

Tanda-tanda rambut tidak sihat

Apabila kita borak mengenai rambut, ramai yang lebih risau mengenai masalah keguguran, bagaimana untuk menggayakan dan mencari warna sesuai apabila uban mula kelihatan. Namun menurut pakar, rambut mempunyai fungsi lebih daripada sekadar kosmetik atau membuatkan seseorang nampak menarik. Pada dasarnya, kesihatan rambut dan kulit kepala boleh menjadi panduan terbaik kepada pelbagai masalah kesihatan yang dihadapi pada ketika itu. Acap kali kita diberitahu rambut hanyalah sel protein yang sudah mati. Biarpun begitu, ia mampu menjadi panduan kepada keadaan kesihatan kita. Ini kerana masalah dalam tubuh akan memberi kesan secara langsung kepada penampilan rambut dan ia boleh dilihat dengan mata kasar.  1. Rambut kering, tidak bermaya dan nipis Banyak faktor yang menjurus kepada masalah rambut kering antaranya pewarna, pengering rambut dan berenang dalam air klorin. Bagaimanapun, perubahan ketara pada tekstur rambut boleh menunjukkan terdapat masalah tiroid kurang aktif dikenali sebagai hipo